بنر دانلود اپلیکیشن
شرایط عمومی بیمه‌ مسئولیت حرفه‌ای نمایندگان بیمه

شرایط عمومی بیمه‌ مسئولیت حرفه‌ای نمایندگان بیمه

در این مطلب، توضیحات کامل و جامعی از ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪنامه ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ حرفه‌ای نمایندگان بیمه ارائه می‌شود تا مخاطب پیش از ورود به جزئیات، با چارچوب کلی و موضوعات اصلی بیمه‌نامه آشنا شود.

فصل اول: کلیات

ماده 1- اساس بیمه نامه: اين بيمه‌نامه بر اساس قانون بيمه مصوب ارديبهشت سال 1316، قانون بیمه مسئولیت مدنی مصوب سال 1339، در اجرای ماده 2 آیین نامه شماره 75 مصوب شورایعالی بیمه، عرف بيمه‌گري و پيشنهاد كتبي بیمه گزار (كه جزء لاينفك اين بيمه‌نامه مي‌باشد) تنظيم گرديده و مورد توافق طرفين مي‌باشد. آن قسمت از پيشنهاد كتبي بیمه گزار كه مورد قبول بيمه‌گر نبوده و همزمان با صدور بيمه‌نامه يا قبل از آن كتباً به بیمه گزار اعلام گرديده است، جزء تعهدات بيمه‌گر محسوب نمي شود.
ماده 2- تعاريف و اصطلاحات: اصطلاحات زير صرف نظر از هر معني و مفهوم ديگري كه ممكن است داشته باشد، در اين شرايط عمومي با تعريف مقابل آن به كار رفته است:
1- بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
2- نماینده بیمه: نماینده بیمه که در این آیین‌نامه اختصاراً «نماینده» نامیده می‌شود، شخص حقیقی یا حقوقی است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از جمله قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، مفاد این آیین‌نامه و سایر مصوبات شورای عالی بیمه، مجاز به عرضه خدمات بیمه‌ای به نمایندگی از طرف یک شرکت بیمه طرف قرارداد می‌باشد.
تبصره۱- شرکت بیمه می‌تواند بخشی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمه‌نامه در رشته‌های مختلف بیمه را بر اساس رتبه نمایندگان بیمه، به نماینده تفویض نماید.
تبصره۲- رتبه‌بندی نمایندگان بیمه حقیقی و حقوقی طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی بیمه مرکزی ج.ا.ایران توسط شرکت‌های بیمه و یا موسسات رتبه‌بندی که مورد تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران می‌باشند انجام خواهد شد.
تبصره۳- مقررات این آیین‌نامه شامل نمایندگانی است که در داخل کشور فعالیت می‌کنند. اعطای نمایندگی بیمه در خارج از کشور مستلزم اخذ موافقت قبلی بیمه مرکزی ج.ا.ایران و بر اساس دستورالعمل ابلاغی بیمه مرکزی ج.ا.ایران خواهد بود.
1- پروانه نمایندگی: پروانه نمایندگی بیمه توسط شرکت بیمه پس از تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران در همه رشته‌ها یا رشته‌های بیمه‌ای معین صادر خواهد شد. مدت اعتبار قرارداد و پروانه نمایندگی سه سال است و شرکت بیمه می‌تواند با رعایت مفاد این آیین‌نامه و احراز شرایط مربوط و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم توسط نماینده پروانه وی را تمدید نماید. در هر حال اعتبار پروانه نمایندگی منوط به اعتبار قرار داد نمایندگی بیمه است.
2- بيمه‌گر: شركت بيمه دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ج.ا.ایران است كه مشخصات آن در بيمه‌نامه درج گرديده و در ازاي دريافت حق بيمه جبران خسارات احتمالي را طبق شرايط بيمه‌نامه به عهده مي‌گيرد.
3- بیمه گزار: نماینده بیمه اعم از شخص حقيقي يا حقوقي كه قرارداد بيمه را با بيمه‌گر منعقد كرده و متعهد به پرداخت حق بيمه مي‌باشد.
4- ذینفع: موسسه بیمه ای که بیمه گزار بعنوان نماینده آن ( حقیقی/ حقوقی) مجاز به فعالیت می‏باشد.
5- حق بيمه: وجهي است كه بيمه گزار در برابر اخذ پوشش و تعهد بيمه‏گر براي جبران خسارت ناشي از مسئولیت بیمه گزار، طبق شرایط خصوصی بیمه نامه به بیمه گر مي پردازد.
6- خسارت مالی: وجهی است که بیمه گر متعهد میگردد در صورت بروز حادثه موضوع بیمه و مازاد تضمین مصوب شورای عالی بیمه ، براساس رای مراجع ذیصلاح و در صورت لزوم مراجع قضایی به ذینفع بپردازد.
7- مدت بیمه نامه: مدت این بیمه نامه متناسب با درخواست نماینده است و تاریخ شروع و انقضای بیمه نامه آن در شرایط خصوصی بیمه نامه مشخص می‏گردد.
8- محدوده مکانی موضوع بیمه: محدوده ای که در بیمه نامه درج می‏گردد.
9- فعالیت موضوع بیمه: فعالیت‏هایی که براساس اظهار بیمه گزار در فرم پیشنهاد بیمه درج و مبنای صدور بیمه نامه می‏باشد.
10- سرمایه بیمه نامه: مبلغی است که در بیمه نامه درج شده است و حداکثر تعهد بیمه گر را تعیین می‏کند.
ماده 3- موضوع بيمه: موضوع بيمه عبارت است از جبران خسارتهای ناشی از مسوولیت حرفه‌ای نمایندگان بیمه (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در نتیجه غفلت، مسامحه و یا قصور آنها در انجام فعالیتها و بر اساس نظریه مراجع ذیصلاح ( کمیته رسیدگی به تخلفات نمایندگان) مسوول جبران آن شناخته شود، مشروط به اینکه هرگونه ادعای خسارت علیه نماینده در طول مدت اعتبار این بیمه‌نامه مطرح شده باشد.

شرایط عمومی بیمه مسئولیت سازندگان بنا ابنیه
مقالات مرتبط
شرایط عمومی بیمه مسئولیت سازندگان بنا ابنیه

فصل دوم: وظايف و تعهدات بيمه گزار

ماده 4- رعايت اصل اعلاي حسن نيت: بیمه گزار مكلف است، پرسشهاي كتبي بيمه‌گر را با دقت و صداقت و به طور كامل پاسخ دهد. هرگاه بیمه گزار در پاسخ به پرسشهاي بيمه‌گر عمداً از اظهار مطلبي خودداري نمايد و يا اظهارات خلاف واقع بنمايد، حتي اگر مطلبي كه كتمان شده يا برخلاف واقع اظهار شده است هيچگونه تاثيري در وقوع حادثه نداشته باشد، قرارداد بيمه از تاريخ انعقاد باطل و بلااثر خواهد بود. در اين صورت علاوه بر آنكه وجوه پرداختي بیمه گزار به وي مسترد نخواهد شد، بيمه‌گر مي تواند مانده حق بيمه را نيز مطالبه نمايد.
در صورت قسطي بودن بيمه‌نامه، بيمه‌گر مي‌تواند اقساط معوق حق بيمه تا آن تاريخ را نيز از وي مطالبه نمايد.
همچنين هرگاه بيمه گزار به قصد تقلب در خصوص خسارت و كيفيت وقوع حادثه به صورت كتبي اظهارات نادرست بنمايد و يا مدارك جعلی تسليم كند، بيمه‌گر مي‌تواند وي را از دريافت خسارت محروم نمايد.
اگر خودداری از اظهار مطالبی یا اظهارات خلاف واقع از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نمی‏شود در این صورت هرگاه مطلب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع قبل از وقوع حادثه معلوم شود بیمه گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را از بیمه گزار در صورت رضایت او دریافت داشته قرارداد را ابقاء کند و یا قرارداد بیمه را فسخ کند - در صورت فسخ بیمه گر باید مراتب را به موجب اظهارنامه یا نامه سفارشی دو قبضه به بیمه گزار اطلاع دهد اثر فسخ ده روز پس از ابلاغ مراتب به بیمه گزار شروع می‏شود و بیمه گر باید اضافه حق بیمه دریافتی تا تاریخ فسخ را به بیمه گزار مسترد دارد.
در صورتی که مطلب اظهار نشده یا اظهار خلاف واقع بعد از وقوع حادثه معلوم شود خسارت به نسبت وجه بیمه پرداختی و وجهی که بایستی در صورت اظهار خطر به طور کامل و واقع پرداخته شده باشد تقلیل خواهد یافت.
ماده 5- پرداخت حق بيمه: شروع پوشش و اجراي تعهدات بيمه‌گر منوط به انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بيمه به ترتیبی است که در شرایط خصوصی بیمه نامه آمده است.
ماده 6- اعلام تشديد خطر: هرگاه در طول مدت بيمه تغييراتي در كيفيت و وضعيت فعالیت موضوع بيمه بوجود آيد كه موجب تشديد خطر شود بيمه‌گزار موظف است بلافاصله موضوع را به اطلاع بيمه‌گر برساند. اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت فعالیت موضوع بیمه در نتیجه عمل بيمه‌گزار نباشد مشارالیه باید مراتب را ظرف ۱۰ روز از تاریخ اطلاع خود رسماً به بیمه گر اعلام کند. در صورت تشديد خطر قبل از وقوع خسارت، بيمه‌گر مي‌تواند حق بيمه اضافي را متناسب با خطر براي مدت باقيمانده مطالبه و در صورت عدم پرداخت آن توسط بيمه‌گزار، بيمه‌نامه را فسخ نمايد. هرگاه بعد از وقوع حادثه معلوم شود كه خسارت ناشي از تشديد خطر بوده است بيمه‌گر مي‌تواند خسارت را به نسبت حق‌بيمه تعيين‌شده به حق‌بيمه متناسب با خطر مشدد، پرداخت نمايد.
ماده 7- اعلام خسارت: بیمه گزار موظف است حداكثر ظرف پنج روز كاري از تاريخ اطلاع خود از وقوع حادثه به بیمه گر مراجعه و با تكميل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه و يا ادعاي مطروحه را اعلام نمايد و يا مراتب را ظرف مدت مذكور از طريق مقتضی به اطلاع بيمه‌گر برساند. همچنين بیمه گزار موظف است، مدارك مثبته و ساير اطلاعاتي را كه راجع به حادثه و تعيين ميزان خسارت از او خواسته مي‌شود در اختيار بيمه‌گر قرار دهد.
ماده 8- خسارت سهم بیمه گزار: در هر مورد خسارت جبران پانزده درصد و حداقل 10.000.000 ریال به عهده بیمه گزار است.
ماده 9- خودداري از مصالحه: بیمه گزار جز با موافقت قبلي و كتبي بيمه‌گر مجاز به مصالحه و توافق با ذینفع ناشی از فعالیت‏های حرفه ای خود نمی‏باشد . در صورت عدم رعایت اين شرط بیمه گر مي‌تواند بیمه گزار را از دريافت تمام يا بخشي از خسارت محروم نماید.
ماده 10- بیمه‌گزار موظف است اقدامات و الزامات مربوط به پیشگیری لازم از حوادث را که هرکس عرفاً برای جلوگیری از وقوع حوادث انجام می‌دهد به عمل آورد. همچنین در صورت بروز خسارت ضمن جلوگیری از توسعه آن، بدون اجازه بیمه‌گر تغییراتی را که تعیین حادثه و یا ارزیابی خسارت را دچار اشکال می‌نماید در مواضع خسارت دیده ندهد مگر آنکه تغییرات در جهت تقلیل میزان خسارت باشد.
ماده 11- بیمه گزار صرفا مجاز به انجام فعالیت‏های موضوع آیین نامه شماره 75 مصوب شورای عالی بیمه ، قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری ، آیین نامه‏های مصوب شورای عالی بیمه و دستورالعمل‏ها و بخشنامه‏های ابلاغی بیمه مرکزی و سایر قوانین و مقررات کشور مرتبط با این حرفه می‏باشد.
ماده 12- بیمه گزار مسئول جبران خسارت‏های ناشی از غفلت، مسامحه یا قصور خود، بازاریابان، کارکنان خود، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره می‏باشد و هریک از آنها باید از هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که موجب اشتباه و یا گمراهی متقاضی خدمات بیمه شود خودداری نمایند.
ماده 13- نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه‌گزار نشانی است که در فرم پیشنهاد بیمه و متن این بیمه‌نامه درج گردیده است. بیمه‌گزار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را به صورت کتبی به اطلاع بیمه‌گر برساند در غیر این صورت نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه‌گزار معتبر شناخته می‌شود.
ماده 14- بیمه گزار مکلف است به طور مستند تمام اطلاعات لازم درباره بیمه مورد پیشنهاد ونیز نرخ حق بیمه مربوط را به متقاضی خدمات بیمه تشریح و به او ارائه و اعلام نماید و بیمه نامه را برابر با درخواست و پیشنهادات اعلامی متقاضی خدمات بیمه از موسسه اخذ نماید و در غیر اینصورت مسئول جبران خسارت وارده خواهد بود.

شرایط عمومی بيمه مسئوليت حرفه ای مهندسین ناظر، طراح و محاسب ساختمانی
مقالات مرتبط
شرایط عمومی بيمه مسئوليت حرفه ای مهندسین ناظر، طراح و محاسب ساختمانی

فصل سوم: وظایف و تعهدات بيمه‏‌گر

ماده 15- بیمه گر مکلف است خسارت مالی را براساس رای مراجع ذیصلاح و در صورت لزوم رای مراجع قضایی مبنی بر مسئولیت بیمه گزار حداکثر تا میزان تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه پرداخت نماید و به محض پرداخت خسارت در مقابل بیمه گزار و ذینفع بری الزمه می‏باشد.
ماده 16- چنانچه بيمه‌گزار به تشخیص مراجع ذیصلاح آیین نامه ها، مقررات و دستورالعمل‏های مرتبط با فعالیت موضوع بیمه را رعایت ننماید و این امر منجر به افزایش تعهدات بیمه گر شود و یا مانع تشخیص علت یا ماهیت حادثه گردد، بيمه‌گر مي‌تواند به نسبت تأثير قصور بيمه‌گزار از پرداخت بخشی از خسارت خوداری نماید.
ماده 17- نحوه تعیین و مهلت پرداخت خسارت: در صورت ارائه رأي کمیته رسیدگی به تخلفات نمایندگان ، حسب مورد بیمه گزار مکلف است ظرف مدت پانزده روز از تاريخ ابلاغ رأي قطعي يا ظرف پانزده روز پس از قطعي شدن رأي ابلاغي با مدارک لازم براي دريافت خسارت به بيمه‌گر مراجعه و درخواست خود را تسلیم نمايد. بیمه‌گر مکلف است به محض وصول درخواست، آن را ثبت و ضمن تحویل رسيدي به متقاضی مشتمل بر نام متقاضي، تاريخ تسليم و شماره ثبت، ناقص یا کامل بودن مدارک را بررسی کند. بيمه‌گر موظف است حداکثر ظرف سی (30) روز از تاریخ تکمیل مدارک خسارت متعلقه را پرداخت نمايد و چنانچه مدارک تسلیمی ناقص باشد، مراتب به صورت کتبی به متقاضی اعلام تا نسبت به رفع نقص حداکثر ظرف یک هفته اقدام كند.
تبصره: در مواردی که قصد بهره مندی از این بیمه نامه می‏باشد ، مدیران بیمه‏های مسئولیت و حقوقی نیز می‏بایست در جلسه حضور و رای صادره با امضای این دو نافذ خواهد بود.
ماده 18- خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه‌گزار مستقیماً از طرف بیمه گر به شخص زیاندیده پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گزار و شخص یا اشخاص زیاندیده بری‌الذمه می‌گردد.
ماده 19- بیمه گر قائم مقام بیمه گزار با حق واگذاری به غیر در دعاوی مربوط به این بیمه نامه محسوب می‏شود که بتواند پرونده‏های مربوط را در مراجع قضایی تا میزان تعهد این بیمه نامه تعقیب نماید. بیمه گزار در طول مدت دعوی نباید اقدامی به عمل آورد که به حقوق بیمه گر در تعقیب دعوی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این بیمه نامه، بیمه گزار حق هرگونه اقدامی خواهد داشت.

شرایط عمومی بيمه مسئوليت‌مدني شهرداری در قبال اشخاص ثالث
مقالات مرتبط
شرایط عمومی بيمه مسئوليت‌مدني شهرداری در قبال اشخاص ثالث

فصل چهارم: استثنائات و خسارت‌های غیرقابل جبران

ماده 20- خسارت‏های خارج از تعهد بیمه گر: خسارت‏های زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آنکه در بیمه نامه یا الحاقیه آن به نحو دیگری توافق شده باشد:
1- جنگ (اعم از اينكه اعلام شده يا نشده باشد)، عمليات خصمانه، اقدامات تروریستی، انقلاب و اقدامات براندازی بر علیه حکومت، اعتصاب، شورش، اغتشاش، بلوا و تعطیلی کار.
2- خسارات مستقيم يا غيرمستقيم ناشي از تششعات اتمي و راديو اكتيو و انفجار هسته ای.
3- عدم‌النفع.
ماده 21- خسارت‏های غیر قابل جبران: در موارد زیر جبران خسارت در تعهد بیمه گر نخواهد بود:
1- شرایط فورس ماژور یا قوه قهریه که بواسطه آن بیمه گزار نتواند به تعهدات خود عمل نماید.
2- کلیه حوادثی که طبق نظریه مراجع ذیصلاح بیمه‌گزار مسئول آن شناخته نمی‌شود.
3- خسارت ناشي از عمد و تقلب بيمه گزار
4- خسارت ناشی از عدم واریز بموقع حق بیمه دریافتی به حساب شرکت بیمه ( بر طبق مفاد اعلامیه بدهکار صادره)
5- حوادث ناشی از درگیری، نزاع و ضرب و شتم.
6- جرایم نقدی و مجازات‏های کیفری، محکومیت نقدی به نفع دولت و مجازاتهاي قابل خريد بيمه گزار.
7- خسارت‌های ناشی از فعالیت غیر مجاز بیمه‌گزار به تشخیص مراجع ذیصلاح قانونی.
8- خسارت ناشی از عدم رعایت قوانین و نظامات دولتی
9- هرگونه خسارت ناشی از حادثه ای که قبل از پرداخت حق بیمه رخ داده باشد.
10- خسارت مالی وارد به بیمه گزار
11- خسارتهای مربوط به بیمه نامه‏هایی که تاریخ صدور آنها پیش از انعقاد این بیمه نامه بوده است.

شرایط عمومی بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و اشخاص ثالث در شناورهای صيادی
مقالات مرتبط
شرایط عمومی بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و اشخاص ثالث در شناورهای صيادی

فصل پنجم: فسخ بیمه نامه

ماده 22- فسخ بيمه‌نامه: در موارد زير هر یک از طرفین بیمه نامه می‏تواند با اخطار کتبی 20 روزه بیمه نامه را فسخ نمايد. در اینگونه موارد، تعهدات طرفین نسبت به امور قبل از فسخ معتبر و لازم الاجراست:

الف- موارد فسخ از طرف بيمه‌گر:
1-عدم پرداخت حق‌بیمه در سررسیدهای توافق شده در بیمه نامه.
2-در صورت تشديد خطر مگر آن كه توافق خاصي بين طرفين صورت گرفته باشد.
3-چنانچه بیمه گزار سهواً از اظهار مطالبي خودداري نمايد و يا اظهارات خلاف واقع بنمايد و مطالب اعلام نشده يا اظهارات خلاف واقع در ارزيابي خطر موثر باشد.
4-درصورت فوت بیمه گزار و عدم اجرای تعهدات بیمه گزار توسط ورثه یا منتقل الیه نسبت به بیمه گر.
ب- موارد فسخ از طرف بیمه گزار:
1-در صورتي كه خطر موضوع بيمه كاهش يابد و بيمه‌گر حاضر به تخفيف در حق بيمه نباشد.
2-در صورتي كه فعاليت بيمه‌گر به هر دليل متوقف شود.
3-در صورتي كه بیمه گزار به هر دليل مايل به ادامه پوشش نباشد.
تبصره: تعهدات طرفین این بیمه نامه نسبت به امور قبل از فسخ معتبر و لازم الاجراست.
ماده 23- نحوه برگشت حق بيمه: در صورت فسخ از طرف بيمه‌گر، باید حق بیمه مدتی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گزار برگشت داده شود. درصورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گزار ، حق بیمه مدت براساس تعرفه کوتاه مدت به شرح ذیل محاسبه و بقیه آن مسترد خواهد شد.
مدت اعتبار حق بیمه بر مبنای حق بیمه یکساله
تا 5 روز 5 درصد حق بیمه یکساله
از 6 روز تا 15 روز 10 درصد حق بیمه یکساله
از 16 روز تا 30 روز 20 درصد حق بیمه یکساله
از 31 روز تا 60 روز 30 درصد حق بیمه یکساله
از 61 روز تا 90 روز 40 درصد حق بیمه یکساله
از 91 روز تا 120 روز 50 درصد حق بیمه یکساله
از 121 روز تا 150 روز 60 درصد حق بیمه یکساله
از 151 روز تا 180 روز 70 درصد حق بیمه یکساله
از 181 روز تا 270 روز 85 درصد حق بیمه یکساله
از 271 روز به بالا 100 درصد حق بیمه سالانه

شرایط عمومی بیمه مسئولیت مدنی مدیران مجموعه های ورزشی در قبال ورزشکاران و تماشاچیان
مقالات مرتبط
شرایط عمومی بیمه مسئولیت مدنی مدیران مجموعه های ورزشی در قبال ورزشکاران و تماشاچیان

فصل ششم: سایر مقررات

ماده 24- بيمه مضاعف: در صورتی که مسئولیت بیمه گزار همزمان تحت پوشش سایر بیمه گران باشد، بیمه گر موظف است بر مبنای این بیمه نامه تعهدات خود را ایفا نماید و سپس می‏تواند برای بازیافت سهم سایر بیمه گران به آنها مراجعه نماید.
ماده 25- ارجاع به داوري: طرفين قرارداد می‏توانند اختلاف خود را تا حد امكان از طريق مذاكره حل و فصل نمايند. چنانچه اختلاف از طريق مذاكره حل و فصل نشد از طريق داوري يا مراجعه به دادگاه حل و فصل نمايند. در صورت انتخاب روش داوري طرفين قرارداد مي‌توانند يك نفر داور مرضي‌‌الطرفين را انتخاب كنند. در صورت عدم توافق براي انتخاب داور مرضي‌الطرفين هريك از طرفين داور انتخابي خود را به صورت كتبي به طرف ديگر معرفي مي‌كند. داوران منتخب داور سومي را انتخاب و پس از رسيدگي به موضوع اختلاف با اكثريت آراء اقدام به صدور راي داوري مي‌كنند. در صورتي كه داوران منتخب براي انتخاب داور سوم به توافق نرسند هريك از طرفين قرارداد مي‌توانند تعيين داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شوند. هريك از طرفين حق‌الزحمه داور انتخابي خود را مي‌پردازد و حق‌الزحمه داور سوم به تساوي تقسيم مي‌شود.
ماده 26- مهلت اقامه دعوي و دوره کشف: هرگونه ادعاي ناشي از اين بيمه‌نامه بايد حداكثر ظرف مدت دو سال از تاريخ فسخ يا انقضاي مدت بيمه‌نامه و در صورت وقوع حادثه مشمول بیمه، از تاريخ وقوع حادثه اقامه شود و پس از سپري شدن دو سال مذكور هيچگونه ادعايی مسموع نخواهد شد.
ماده 27- قلمرو جغرافيايي پوشش: پوشش‏هاي اين بیمه نامه شامل خسارت‏هايي است كه در محدوده جغرافيايي جمهوري اسلامي ايران واقع شده باشد و تعميم آن به حوادث خارج از كشور مشروط به توافق خاص است.
ماده 28- موارد پيش بيني نشده: موارد مسكوت در اين قرارداد حسب مورد تابع قانون بیمه، عرف بيمه‌گري و ساير مقررات و قوانين جاري کشور می‏باشد.

فرم مشاوره خرید بیمه

بیمه سامان
0 0 0
مقالات مرتبط

نظر خود را ثبت کنید.

مشاوره خرید بیمه